Otevřená zahrada 2015 – jaké to bylo?
Otevřená zahrada posedmé
Po propršeném loňském ročníku letošní Otevřená zahrada zahajovala za slunného počasí, zpěvu ptáků a řevu motorových sekaček na trávu. Pro hudby chtivé návštěvníky bylo připraveno 9 rozmanitých hudebních vystoupení napříč různými hudebními žánry. Děti celý den dováděly na lanové dráze,
vyrobily si didgeridoo
a zamazaly si pusy od výborných borůvkových, makových, jablečných, malinových a dvojctihodných koláčů a buchet od Lasíků z Únětic , zatímco jejich maminky daly přednost slaným lilkovým, provensálským a pórkovým variantám. A pro tatínky byly k Únětickému pivu objednány bůčkové chleby.
Jako první nastoupila mužská vokální skupina Vosk, která si pro Libčice mimo jiné připravila světovou premiéru 2,5 měsíce staré skladby na text Jiřího Žáčka „Voda, voděnka“. Fešáci z Vosku ukázali publiku, že moderní technologie pronikly i do sborového zpěvu a že už se nepoužívají jen partitury tištěné, ale jako nápověda slouží i iPady a jiné čtečky.
Ženský vokální ansámbl Chrpy to rozpálil už od začátku, jejich provedení Stingovy skladby „Englishman in New York“ s klarinetovým doprovodem Davida Vrobela zanechalo v posluchačích hluboký dojem. Vystoupení Chrp uzavřel hit Zuzany Navarové „Lajla tóv“.
Komorní pěvecký sbor Lumen z Pacova nastoupil ve výrazném žlutočerném oblečení a posluchače si získal svým provedením soudobé duchovní hudby, např. latinsko-českým Ave Maria Radka Rejška.
S folkovým repertoárem přijel dětský pěvecký sbor Rosička. Děti předvedly kromě mnohohlasého zpěvu i profesionální sólová vystoupení a zároveň se doprovázely na mnoho nástrojů.
Gospel Limited roztleskali celý kostel a i přes napínavé hokejové semifinále zaplnili celý kostel. Předvedli jiny způsob zpěvu, který je více o prožitku a zpívaný pro boha a pro sebe, ne jen pro publikum.
Pražská katedrální schola všechny vrátila o několik století zpět a předvedla liturgické zpěvy nerušené potleskem. Návštěvníci si živě představili, jak probíhaly bohoslužby už ve středověku.
Hudební skupina Hm… přilákala do kostela kromě dospělých i většinu dětí a při jejich vystoupení se ozývaly výbuchy smíchu. Zhudebněné nápisy „É pericoloso sporgersi“ z cedulky ve vlaku ještě v Libčicích nezněly.
Oktet nastoupil v devíti, s vysvětlením, že jim jedna členka chybí. I slova jejich písní byla většině nesrozumitelná, protože zněla ve finštině nebo Kamerunském jazyce duala, ale melodie a provedení bylo dostatečně výmluvné.
Po nezbytné zvukové zkoušce nastoupila na závěr Besharmonie s rockovým oratoriem Eversmiling Liberty, které vzniklo na libreto Thomase Morella z oratoria Georga Friedricha Händla Juda Makabejský z roku 1747. Dílo z roku 1990 dánské dvojice skladatelů Johansen a Kullberg je zvláštní kombinací staré barokní formy s moderními nástroji a výrazovými prostředky moderní hudby, jako je rock, jazz, swing či blues a Otevřenou zahradu s podtitulem „Napříč žánry“ symbolicky uzavřela.
Sborový festival finančně podpořilo Město Libčice nad Vltavou a ÚJV Řež, a.s. a partnerem festivalu je Unie českých pěveckých sborů a OSA.
Poděkování patří všem, kdo přispěli k realizaci celé akce. Zejména pak: ZUŠ Libčice, ZŠ Libčice, ZUŠ Kralupy, ABC květiny, Daně Rotkovské, Pavle Fendrichové, Luboši Harazinovi, Mirce Koušové, Miloši Mrkvičkovi, Jakubu Judovi, Davidu Titěrovi, Borkovi Titěrovi, Tomášovi Lisému a jistě spoustě dalším…
autor textu: Petra Karnetová