13. ročník festivalu „Otevřená zahrada“ s tématem„Improvizace“
Ústředním tématem letošní Otevřené zahrady byla improvizace, a tak se tentokrát obešla většinou bez notových pultů a zároveň více reagovala na náladu a rozpoložení publika. Celodenní festival přinesl hudební i taneční vystoupení, dopolední dílnu pro odvážnější zpěváky, výtvarnou dílnu pro děti i storytelling,ve kterém moderátor celé akce a vypravěč Justin Svoboda vystavěl poutavé příběhy za velké podpory a invence především dětských posluchačů.
Festivalovému programu již tradičně předcházela dopolední hlasová dílna, tentokrát vedená Pavlou Fendrichovou. Protože se nejednalo o výuku hlasové techniky, ale hlavně o prožitek, bylo u mnohých účastníků klíčové překonat svůj přirozený stud a obavy, které byly postupnými cvičeními rozehnány a přetaveny do velmi intenzivního zážitku.
Odpolední program zahájil gambový soubor ZUŠ Nová Paka skladbou Aria diferentia. V té měl každý z osmi hráčů na violu da gamba vlastní solo, na které navazoval další nástroj v duetu. V improvizaci na tenorový part skladby Když jsi v štěstí se ukázalo souznění i sehranost celého souboru, který tvoří děti i dospělí pod vedením Magdy Uhlířové.
Strukturovanou improvizaci tanečnic a tanečníků ze 4.ročníku libčické ZUŠ doprovodili muzikanti z dua Terra Incognita a společně vytvořili neopakovatelných, živých a barevných 5 minut symbiózy pohybu a hudby.
Po nich se opět vrátil gambový soubor a k němu se přidali žáci z kytarového souboru ZUŠ Libčice nad Vltavou. Posluchače zaujaly variace na známou skladbu Greensleves a úsměv na tváři jim vykouzlil text refrénu poslední písničky o potměšilém libčickém lesním skřítkovi, který vymysleli dva Kryštofové z kytarového souboru.
Poté se opět vrátili Jiřina Marešová a Matouš Vlčinský z dua Terra Incognita, kteří pouze pro návštěvníky a daný okamžik zaimprovizovali 3 skladby pro varhanní pozitiv a klarinet plné emocí i rozjímání, doprovázeni zpěvem kosa ozývajícího se z farní zahrady.
Děti z Tuchoměřic zpívající v uskupení La Folia doprovázené profesionální kapelou Cvrkot zahájily své vystoupení hrou na vlnité drážky papírových krokodýlů a v dalších skladbách pro doprovod využily např. boomwhackers, suché zipy či trubkové zvonky. Sbormistryně Jana Vőrőšová pro tuto příležitost složila cyklus písní Rostlinopis na texty ze stejnojmenné knihy J. Dvořáka a v každé písni byla určitá část plochou pro improvizaci.
O zklidnění celého kostela požádaly vokalistky Milli Janatková, Antonie Nyass a Ridina Ahmedová. Na výzvu psanou na třech listech papíru zareagovaly nejdříve děti a hned začaly vyprávět své veselé i smutné příhody, které pak před publikem postupně ožily ve zpěvu i zvucích a netrvalo dlouho a své vzpomínky ve vokální podobě chtěli slyšet i dospělí.
V elegantním bílo-růžovém oblečení předstoupil sbor Hravé hlasy, který svou tvorbu postupně sestavuje při společné improvizaci, během které jsou nejlepší nápady zaznamenávány a pak rozvíjeny. Do skladby Teče voda teče se mohlo zapojit i publikum.
Celý program zakončilo premiérové improvizační vystoupení Pavly Fendrichové, Beaty Hlavenkové a Nataši Novotné. Že je improvizace přirozenou lidskou vlastností, od které se postupně pravděpodobně z ostychu odkláníme, všem ukázala malá holčička, která vtančila do poslední skladby a na chvíli svou přirozeností ovládla celé jeviště.
Celou akci se podařilo uskutečnit díky mnoha dobrovolníkům z řad LOSu, farního sboru ČCE Libčice a dalších příznivců a za finanční podporu děkujeme Fondu hejtmanky Středočeského kraje, městu Libčice nad Vltavou, Nadačnímu fondu Věry Třebické-Řivnáčové a ÚJV Řež, a.s.