Otevřená zahrada 2017

Otevřená zahrada s bouřkovou vložkou

Počasí si s námi během deváté Otevřené zahrady opět hrálo. Slunečno během odpoledne vystřídala prudká bouře, která hudební vystoupení doprovodila hromem a bubnováním deště. A i když by se zvolené téma hudební mše mohlo zdát jednotvárné, bohatý a různorodý program nabídl skladby soudobých autorů, experimentální hudbu i renesanční autory a ukázal, že česká hudba nemá jen Dvořáka či Smetanu.

Festival je od počátku koncipován jako rodinná akce a tak je velmi příjemné pozorovat, jak z předloňských nemluvňat vyrostla batolata, která dokáží „usedět“ v klidu celý hudební blok. A když je občas síla hudby překvapí a musí ji nahlas okomentovat, tak to účinkující s úsměvem přejdou, protože k libčické Otevřené zahradě toto prostě patří.

 

Odpolední program zostra zahájilo Mešní ordinárium Martina Matysky, jenž je také s velkým zápalem dirigoval. Účastníky workshopu, kteří skladbu za dopoledne pod vedením Pavly Fendrichové nastudovali, doprovodila kapela včetně baskytary a bicích.

Chytlavé melodie a srozumitelný text návštěvníky příjemně rozehřály. Poté nastoupil věkově nejmladší sbor, který má mládí i v názvu a kostel rozezněly zářivé hlasy a skvělá sóla děvčat z Jablonce nad Jizerou.

Domácí Scandula za doprovodu vynikajícího Viktora Nusla předvedla Missu Piccolu Jiřího Temla.

Druhý blok vystoupení doprovázela vydatná bouřka, ale výkon ani jednoho z těles to neovlivnilo. Lumen Pacov si pro náš festival připravil českou premiéru Missy Brevis, kterou mladý švédský autor Anton Leanderson-Andréas zkomponoval ve 28 letech.

Druhá mše tohoto bloku v provedení libereckého Regnisu byla od současného českého autora a dirigenta Marka Štryncla, který s Regnisem také spolupracuje.

Po intenzivních hudebních zážitcích přinesla příjemné zklidnění přednáška Zdeňka Bednáře, profesora na Konzervatoři Jaroslava Ježka. Posluchačům objasnil důvody vzniku mší, jejich notový zápis a vše zasadil do historického kontextu. Sboristé si mohli uvědomit, proč je vždy nejobtížnější nastudovat Credo i objevit prvky fugy u textu Hosana.

Třetí hudební oddíl otevřel projekt Ingrediente, který vede Jiří Hodina, libčickým posluchačům známý z předchozích ročníků festivalu. Projekt originálním způsobem propojuje gregoriánský chorál, elektronickou hudbu a improvizaci.

Na tuto velmi inovativní pasáž navázali Pražští madrigalisté s polyfonní Missou Brevis Giovanniho Pierluigi da Palestriny a vrátili nás o 500 let zpět.

Závěr večera patřil netrpělivě očekávanému Kühnovu smíšenému sboru, který nám u Requiem Karla Růžičky předvedl sílu školených hlasů a profesionálního uskupení. Chvílemi bylo lehké zapomenout, že sedíme v malém libčickém kostele a ne ve velkém sále na mnohem známějším Pražském jaru. Příjemným překvapením pro mnoho místních návštěvníků byla drobná světlovlasá žena v první řadě. Miroslava Dámcová učí v místní ZUŠ hru na klavír a se sborem dlouhodobě vystupuje. Paní Dámcová nám den po akci napsala „právě jedeme z dalšího Requiem, tentokrát Mozartova. A shodli jsme se, že v Libčicích byla atmosféra mnohem lepší.“ Nutno přiznat, že tato pochvala nás velmi těší.

Koláčů od Lasíků bylo tentokrát dost, počasí nám náladu nezkazilo a příjemný dojem z krásné hudby vydrží ještě dlouho. A abychom se měli na co těšit, tak si uložme do kalendáře datum příští Otevřené zahrady. Bude 19. května 2018 a v každém ohledu bude opět větší a slavnostnější.

Děkujeme všem, kteří finančním příspěvkem či pomocnou rukou přispěli k realizaci letošního festivalu. Především pak Státnímu fondu kultury, Nadačnímu fondu Věry Třebické‐Řivnáčové, Středočeskému kraji a jeho fondu hejtmana, ÚJV Řež, a. s., městu Libčice nad Vltavou, Výzkumnému ústavu včelařskému na Dole, spolku Libčice.net, spolku LOS, ZUŠ Libčice, ZŠ Libčice, MC Malina, ABC květiny, Mirce Koušové, Miloši Mrkvičkovi, Davidu Titěrovi, Luboši Harazinovi, Zuzaně Benešové a mnoha dalším pomocníkům.

Petra Karnetová

Další článek o tomto ročníku festivali můžete najít ZDE.

 

A4_-_barva_festival2017

Komentáře nejsou povoleny.